טל רוזוב יצא לסלובניה לטיול במקומות מוכרים ולגילוי של שבילים חדשים, ומצא מעצמת אופניים בבניה.
צילום ועריכת וידאו: טל רוזוב
צילום סטילס: טל רוזוב, אילן שחם, בייקפארק קרבבץ
לסלובניה הגעתי זו השנה השלישית ברציפות. בעוד שרוב הנסיעות שלי לחו”ל עם אופניים הם במסגרת העבודה כמדריך בצוות אקו Adventure, הפעם יצאתי לטיול מעט שונה. בפרק הראשון רכבתי עם צוות מגזין We:Ride באזור החווה של דיקסי, פינת All Mountain מעולה על גבול אוסטריה. בחלק השני של הטיול המשכתי יחד עם נעם תדהר ורוכבים ומדריכים מקומיים לדגום שבילים חדשים ואתרי רכיבה פוטנציאלים, ופוטנציאל אגב – לא חסר!
לפני הכל, תהנו מהוידאו שמסכם את השבוע – ולמי שרוצה ללמוד קצת יותר, מוזמנים להמשיך ולקרוא…
פארק ימיניצה – סינגלים פראיים וה-Flow trail הארוך באירופה
את המסע התחלנו בפינה שעונה על ההגדרה של פסטורליה ביומן. החווה של דיקסי – מלון משפחתי שמתמחה באירוח רוכבי אופניים ודאגה לכל הצרכים הלוגיסטיים שלהם החל מהשכרה ותיקונים, הקפצות, ייעוץ והדרכות בשטח. דיקסי עצמו ייסד כמעט עצמאית את ענף תיירות האופניים בסלובניה לפני כעשרים שנה, היום המשפחה לא רק מחזיקה את החווה ומארחת רוכבים, הם גם בונים סינגלים, מכשירים מדריכים מארגנים תחרויות אנדורו מקומיות ובאופן כללי דוחפים את ענף אופני ההרים קדימה.
אזור החווה נקרא ימיניצה והוא הפך להיות פארק סינגלים מקומי. אמנם אין סיוע רכבלים אך הטיפוסים סבירים, ניתן גם לתאם הקפצות והירידות טכניות, זורמות ומתגמלות מאוד. כיף גם שניתן לצאת מהמלון ותוך עשרות מטרים בודדים לצנוח לתוך סינגל ביער. הסינגלים מתוחזקים לפחות אחת לשנה והם גם מסומנים, אם כי בדומה לאתרים אצלנו כמו יער משגב או משמר העמק – מוביל מנוסה יידע לתפור את הסיבוב הטוב ביותר.

עבדכם הנאמן בפארק הסינגלים של ימיניצה
כשיושבים לבירה בחווה בסוף יום רכיבה, מתנוסס ממול הר פצן, שנמצא כבר באוסטריה. על ההר נבנה לפני שנתיים ה-Flow Trail הארוך ביותר באירופה, כעשרה קילומרטים של זרימה במהירות שיא עם ברמים, טייבלים ונופים מעולים למי שרוכב מספיק לאט כדי להסתכל הצידה… את איבוד הגובה של כאלף מטרים אנכיים סוגרים בקלות ברכבל מהיר ומודרני. בחצי יום אפשר להפיק ארבעה ראנים בקלות, המסלול מתאים לרוכבים כמעט בכל רמה, אבל כדי לעשות ראן רצוף או לשמור על מהירות גבוהה תצטרכו להיות עם שליטה טכנית טובה מאוד.

טל רוזוב ב-Flow Trail
באזור ימיניצה לבדו ניתן לבלות בכיף 4-5 ימי רכיבה מלאים, שכוללים מגוון מעולה של סינגלים, את ה-Flow Trail ואפילו רכיבה במכרה מתחת לפני האדמה – חוויה מעניינת כשלעצמה!

הביקור במכרה- על אופניים ובחושך מוחלט
עמק סוצ’ה- גילוי הסינגלים בעיצומו
עמק סוצ’ה כבר היום נחשב אטרקציה לתיירים חובבי פעילויות חוץ. בנהר עם מי הטורקיז אפשר לצאת לרפטינג, ישנם מגוון מסלולי הליכה ובשנים האחרונות חלקם הופכים גם למסלולי אופניים. העמק מוקף בהרים שמספקים הפרשי גובה של עד 1,000 מטרים. את הטיפוסים אפשר לעשות בקצב רגוע כל הדרך למעלה או עם הקפצות לחלק מהגובה. הסינגלים בחזרה בחלקם זורמים וקלים יחסית, רכבנו למשל סינגל שבמקור היה שביל לחיילי ארטילריה במלחמת העולם – הוא נועד להליכה מתונה עם ציוד כבד ולכן מתאים מאוד גם לרכיבה!

מתארגנים לאיבוד גובה של קילומטר מעל עמק סוצ’ה
העיירות העיקריות שמהן יוצאים לפעילויות ספורט הן קובריד ובובץ’, אך עיירות נוספות מגלות את הפוטנציאל של תיירות האופניים – אתרי סקי קטנים הופכים לבייק פארק בקיץ והרוכבים והמדריכים המקומיים פותחים עוד שבילים ואפשרויות רכיבה חדשות מדי עונה. אמנם רואים הרבה אנשים בעמק, אך שבילי הרכיבה עדיין ריקים כמעט לחלוטין – גיוון מעולה לבייק פארקים העמוסים בשאר אירופה, אפשר לרכוב יום שלם וכמעט לא לפגוש רוכבים אחרים.

בייק פארק מקומי בעמק סוצ’ה- מעולה לחצי יום של שעשועים
נופים וטיולים רגועים באזור אגם בלד
אם עד עכשיו חשבתם שסלובניה מיועדת לרכיבות אקשן ו-All Mountain בלבד, אז הנה התיקון. בכל אזורי הרכיבה שמוזכרים כאן ניתן לצאת לסיבוב על דאבלים בלבד, עדיין יהיו טיפוסים וגם ירידות בהתאם – אך לא חייבים להיכנס לשבילים טכניים. אם כי בינינו… בשביל זה באים!

מחפשים רכיבות רגועות? לא חסר איפה…
אזור אגם בלד ידוע באירופה ובסלובניה כאתר נופש. אגם בלד, אגם בוהין, המישורים והגבעות בין הכפרים הקטנים בסביבה כולם מספקים רקע ציורי לטיולים רגועים – אם אתם חובבי טיולי XC רגועים או רוצים לצאת לרכיבה עם המשפחה, בהחלט יש לאן.

אגם בלד- יעד ציורי לרכיבות רגועות
מהעיר הבירה אל פארק האופניים
לקראת הטיסה בחזרה לישראל בילינו יום וחצי בבירה לובליאנה. עיר אירופית קלאסית טיפוסית ונחמדה מאוד – יש לאן לצאת, יש מה לאכול ואפשר להעביר בה יום או יומיים בכיף אם אתם גם חובבי ערים ולא רק הרים, אבל אם אנחנו עדיין בנושא של הרים – גם כאן לא חסר מה לעשות. קרבבץ הוא אתר סקי במרחק של 20 דקות נסיעה מהבירה, והפופלרי ביותר בקרב המקומיים. בשנים האחרונות עונות החורף באירופה פחות צפויות ולכן הנהלת הפארק התחילה לפתח אטרקציות למשפחות – פארק חבלים, באגי הרים, מסלולי הליכה ועוד. בשנתיים האחרונות נפתחו גם שבילי רכיבה – אין עדיין הרבה, שלושה בסה”כ, אך הם מגיעים לאורך של מעל 6 ק”מ עם איבוד גובה מכובד של קרוב לקילומטר, והרבה כיף באמצע. בפארק סיפרו לנו שמאז פתיחת שבילי האופניים, זו הפכה להיות הפעילות הכי מבוקשת במקום – בעיקר בקרב הרוכבים הסלובנים שיכולים לגנוב גיחה אחרי שעות העבודה בקיץ, או לקבל מנה מרוכזת של סינגלים בתמיכת רכבל במרחק נסיעה קצר מהבית. תענוג.

פארק קרבבץ – סינגלים ארוכים עם עליה ברכבל
לאן סלובניה הולכת, או רוכבת…
אז כן, את סלובניה אני כבר מכיר כיעד מעולה לרכיבות All Mountain כבר שלוש שנים לפחות, אבל אם יש משהו אחד שהבנתי מהטיול האחרון וגילוי אזורי הרכיבה החדשים, זה שהסלובנים לא עוצרים, הם רק התחילו! השטח של סלובניה ושל ישראל כמעט זהים, קצת מעל 20,000 קילומטרים רבועים. בסלובניה מצד שני, רק כשני מליון תושבים – והרבה שטח הררי פנוי. בעוד שתיירות האופניים במדינה החלה את צעדיה הראשונים לפני קרוב לעשרים שנה, בהחלט עושה רושם שהשנים הקרובות הן אלו שיהפכו את סלובניה לאחד היעדים האטרקטיביים באירופה. שילוב של מחירים שקרובים למזרח אירופה, תרבות שקרובה למערב אירופה, המון רכיבות מעולות וקהילת רוכבים שדוחפת את המדינה קדימה הבהירו לי דבר אחד בוודאות – נסיעות עבודה והדרכה לסלובניה זה נחמד, אפילו מאוד, אבל אולי הגיע הזמן לתכנן גם לעצמי חופשת רכיבה שם…

זמן רגיעה… עד הטיול הבא
תודה רבה על הסיוע בהכנת הכתבה לחברת אקו Adventure, החווה של דיקסי Mountain Bike Nomad ומשרד התיירות הסלובני.